Wat eten wespen: leuk verhaal met video over wespen

Mijn ontdekkingen wat wespen eten, of doen ze er wat anders mee, mijn verhaal met foto’s, wist niet dat spek hun voorkeur had. De wesp komt elke keer terug en neemt stukjes kipfile en spek mee.

Wat eten wespen: leuk verhaal met video over wespen

Sinds eind augustus hebben we heel veel wespen hier, en gezien het feit dat we altijd op het dakterras eten komen er tijdens de maaltijd heel wat wespen over de tafel. We vinden dat best hinderlijk maar meppen helpt niet want er zijn er altijd wel een stuk of 6 op of rond de tafel, is waarschijnlijk de tijd van de wespen nu. Na enige studie gewijd te hebben aan die wespen heb ik ontdekt van ze eten of althans wat ze meenemen van de tafel, en dat is verbazingwekkend. Op onderstaande foto’s zie je het terras en de tafel, de foto’s heb ik zelf gemaakt terwijl de wesp bezig was met zijn werk. Bekijk de video klik hier

Bijzonder leuk wat die wesp doet

De laatste weken hebben we helemaal geen oog meer voor wat de wespen doen en of ze steken, nee dat zijn we helemaal vergeten want de wespen zijn heel actief bezig op de tafel en wisten wij niet, maar ze knippen stukjes van de kipfilé en het spek af. Heb gezien dat de wesp een soort schaartje heeft waarmee hij langzaam een stukje spek afknipt van een grote plak, niet persé aan de kant mij ook gewoon in het midden. Meestal is de wesp een minuut of 3 a 4 aan het knippen om daarna het stukje spek mee te nemen. Kijk ook het filmpje van de wesp die kipfile mee neemt : klik hier

Reportage van een knip actie

Deze week is het mij gelukt om een mini reportage te maken van een knipactie (2) zonder dat de wesp er vandoor ging, heb heel duidelijke foto’s waar alles op te zien is. Echter het weg vliegen kon ik niet op de foto krijgen omdat de wesp door overgewicht heel onstabiel weg vloog. Had wel een paar foto’s alleen stond er geen wesp op. Op de foto hier boven kun je zien hoe de wesp bezig is, heel goed zichtbaar is dat voor zijn kop al 3 a 4 mm is uitgeholt.

Wij vinden de wespen niet meer eng

Sinds deze ontdekkingen vinden wij wespen niet meer eng en letten veel minder op het gezoem. op de twee foto’s hier boven kun je zien hoe een wesp in kipfilé aan het knippen is om daarna het stukje tussen zijn pootjes te nemen en er mee weg te vliegen. Jammer dat ik daar geen foto van heb, maar hij gaat er mee weg en vliegt dan eerst twintig keer heen en weer wel 8 tot 10 meter om daarna richting te kiezen, omdat hij dat stukje kipfilé bij zich heeft kun je hem goed volgen.

Dit had ik nog nooit gezien

Persoonlijk had ik een en ander nog nooit gezien, het is me althans nog nooit opgevallen, het is wel een leuke gewaarwording dat de wespen je vleeswaren mee nemen. Sinds wij in Hongarije wonen heb ik al veel dingen ontdekt in de natuur waar ik eerder niet naar keek, of die je niet zag, ook komen hier heel veel soorten insecten voor die in Nederland al lang weg zijn of die daar niet leven, tenminste dat denk ik.

Harde laag van het spek gaat ook mee

Zoals op de twee laatste foto’s te zien is gaat ook de harde laag die aan het spek zit met de wesp mee, die harde laag daar heeft hij wel meer moeite mee want af en toe rolt de wesp om, maar volhouden en mee nemen. Wel is het stukje kleiner dan bij de kipfilé.

Het is fantastisch om te zien en als ik weer dingen zie die me opvallen dan zal ik een reportage hier publiceren.

Bekijk de video klik hier

Wat is de natuur toch wonderlijk !!

 

Bron : http://artikelsschrijven.nl/2014/wat-eten-wespen/

Geef een reactie

