Stress: stress verminderen met tips tegen stress minder stress

Stress ervaren we op zijn tijd allemaal in min of meerdere mate, wat kunnen we doen om stress te verminderen en ons weer lekker te voelen. Lees meer over stress, wat te doen tegen stress, stress symptomen en tips om stress tegen te gaan. 

stress

Stress: stress verminderen met tips tegen stress minder stress

Stress is eigenlijk een verzamelnaam voor alles wat de balans van ons leven verstoort, het is een natuurlijke reactie van lichaam en geest op gevaar, verstoring of verandering. Een beetje stress kan de prestatie verhogen en stimulerend werken. Problematisch wordt het als de stressreactie te heftig wordt of te lang blijft aanhouden.

De stressreactie 

In vroeger tijden heersten totaal andere gevaren dan in onze huidige maatschappij. De reactie van ons lichaam op het gevaar van wilde dieren was direct, de adrenaline vloeit toe, hartslag en ademhaling gaan sneller en de hersens werken op topsnelheid dit resulteerde in vechten of vluchten. Tegenwoordig hebben we met andersoortige vormen van ‘gevaar’ te maken zoals: files, onbetaalde rekeningen, deadlines op het werk, verhuizing, zwangerschap, echtscheiding, werkloosheid of het verliezen van een geliefde. Onze instinctieve reactie op deze situaties is het zelfde gebleven als vroeger het liefste willen we wegvluchten, helaas is dit niet mogelijk en krijgen we te maken met lichamelijke en geestelijke druk. Of een gebeurtenis stress oplevert is afhankelijk van de manier hoe men er mee omgaat. Een groot probleem wat vrij eenvoudig op te lossen is zal minder stress opleveren dan een klein probleem waar men geen kans voor ziet om het op te lossen.

Lichamelijke reactie bij stress 

Het lichaam reageert bij stress met zich in staat van paraatheid brengen, men noemt dit ook wel de vecht- en vluchtreactie. Bij deze reactie:

  • Word de hypothalmus geactiveerd en deze geeft de bijnieren opdracht tot actie
  • De bijnieren geven adrenaline af, het lichaam gaat zich gereed maken voor de ‘strijd’.
  • De pupillen verwijden zich, waardoor we meer kunnen zien.
  • Door het stoppen van de speekselproductie krijgen we last van een droge mond.
  • Spieren trekken zich samen gereed om in actie te komen.
  • Door uitzetting van de longen wordt de zuurstofopname vergroot.
  • Door versnelling van de hartslag bereikt het bloed de spieren sneller.
  • Suikers en vetten worden door de lever in de bloedbaan afgezet. Deze dienen als brandstof voor de spiercellen.
  • Om energie te sparen gaat het spijsverteringssysteem langzamer werken.
  • Haarvaatjes die in de huid zijn gelegen trekken zich samen om de spieren van meer bloed te kunnen voorzien.
  • Het afweersysteem(immuunsysteem) functioneert minder zodat men vatbaarder is voor infecties en ziekten.

Stress en stress symptomen 

Stress kan veel verschillende symptomen geven die niet altijd even duidelijk zijn zoals:

slecht slapen, verminderde eetlust, knorrig en kortaangebonden zijn, ongeduldig zijn, ongemotiveerdheid, zich depressief voelen, huilerig, moeilijk ontspannen, kleine problemen als onoverkomelijk ervaren, niet helder kunnen denken en moeite hebben om beslissingen te nemen, hoofd- en spierpijn. Door al deze verschijnselen wordt men vatbaarder voor ziekten. Stress heeft invloed op de chemische balans van het lichaam wat bepaalde kwalen zoals: astma, chronische gewrichtsreuma, hartziekten en psoriasis kan bevorderen.

Hoe stress verminderen 

Stress kan verstrekkende lichamelijke en geestelijke gevolgen hebben en mag niet te heftig zijn of te lang aanhouden. Stress verminderen is daarom van het grootste belang. Tien aandachtspunten om stress te verminderen:

  • Ga na in welke situaties men stress ervaart en probeer deze te vermijden of minder belastend te maken.
  • Plannen kan een hulpmiddel zijn om de controle te bewaren en stress te voorkomen.
  • Laat problemen of moeilijkheden niet versloffen maar onderneem direct actie zodat alles zo snel mogelijk is opgelost. Slepende problemen kosten veel energie en leveren veel stress op.
  • Beweeg iedere dag, het liefst een half uur. Lichaamsbeweging geeft energie en moed en verminderd de stress.
  • Let op de voeding, gezonde voeding is de basis voor een gezond leven en een gezonde levensstijl.
  • Probeer een paar keer per dag tijd uit te trekken voor ademhalingsoefeningen en andere ontspanningstechnieken zoals bijvoorbeeld mediteren en yoga.
  • Zorg voor plezierige ontspanning zonder dwang of wedstrijd-element.
  • Wees reeël en zie problemen nuchter. Maak van een mug geen olifant en bedenk dat als men later terug kijkt men vaak niet begrijpt waarom men zich toen zo druk over iets heeft gemaakt.
  • Vermijd alcohol en kalmeringstabletten ze bieden geen oplossing.
  • Zoek lotgenoten of professionele hulp als dit nodig is.

Wat te doen tegen stress en tips tegen stress 

Wat kunnen we doen tegen stress, hieronder volgen verschillende goede tips tegen stress. De tips zijn onderverdeeld in 5 categoriën: namelijk voeding, aandacht voor de psyche, organiseren, mijn sociaal leven en mijn lichaam.

Tips tegen stress categorie 1 voeding 

  • Gezond eten bevorderd de gezondheid en verminderd stress. De app Foodzy kan je hier bij helpen. Vul in wat je eet, voor gezond eten krijgt men een badge (een badge is een soort online-medaille).
  • In sommige werelddelen worden mensen in bepaalde streken zeer oud. Men vermoed dat het eten van veel verschillende groenten met onderscheiden kleuren hier aan bijdragen. Eet tijdens de maaltijd verschillende soorten groenten met verschillende kleuren zoals bijvoorbeeld, groene komkommer, rode tomaat, witte ui, paarse aubergine en oranje wortel.
  • Bepaalde etenswaren hebben minimaal twaalf goede eigenschappen we noemen dit superfood. Superfood producten vol vitamines, mineralen en antioxidanten.
  • Banaan bevat tryptofaan, deze stof werkt angstverlagend, gaat depressies tegen en zorgt voor een goede nachtrust. Tevens zorgt tryptofaan voor een goede spieropbouw.
  • Gebruik regelmatig de sapcentrifuge of de blender om heerlijk vers fruit te verwerken tot een cocktail of een smoothie.

Tips tegen spanning categorie 2 aandacht voor de psyche 

  • Kijk kritisch naar je werksituatie, voel je je nog op je plaats, ga je met plezier naar het werk en levert het niet teveel stress op. Wat geeft dagelijks ergernissen, kleine- of grote veranderingen in de werksituatie kunnen stress verminderen.
  • Probeer meer stil te staan bij zaken waar je blij van wordt, die je energie geven, waar je dankbaar voor bent. Als je aandacht geeft aan het positieve in je leven zal het negatieve minder aandacht krijgen en ook minder stress opleveren.
  • Probeer je in stressvolle momenten eens voor te stellen hoe je op vakantie op zo’n situatie zou reageren en neem hier een voorbeeld aan.

Tips tegen stress categorie 3 organiseren 

  • Chaos en onoverzichtelijkheid hebben een negatieve invloed op stress, organiseren en plannen kunnen helpen om meer overzicht en houvast te bewerkstelligen. Als men voelt meer zicht en grip op de situatie te hebben zal de stress verminderen.
  • Maak vandaag nog een lijst met kleine karweitjes die maximaal 5 tot 10 minuten tijd in beslag nemen.  Voer iedere dag een half uur karweitjes van de lijst uit en streep ze af als ze klaar zijn. Dit zal meer overzicht geven, een bevredigend gevoel en het idee veel te hebben gedaan.
  • Zorg voor een rustige, schone en ruime werk- en leefomgeving. Ruim zaken die men weinig of nooit gebruikt op. Ruimte in huis en op de werkvloer schenkt ruimte in je hoofd.
  • Berg spullen op een vaste plaats op om onnodig zoeken te voorkomen, tijd te besparen en rust te creeëren.

Tips tegen spanning categorie 4 mijn sociaal leven 

  • Ontspanning verminderd stress, besteed tijd aan vrienden en familie en aan leuke hobby’s. Richt eventueel een club op om beide dingen te combineren bijvoorbeeld een kookclub met vrienden, vriendinnen, familie en buren.
  • Onderneem regelmatig een onverwachts uitstapje samen met anderen zodat de sleur onderbroken wordt en men weer nieuwe moed krijgt.
  • Geniet van het mooie weer en ga zo veel mogelijk naar buiten als dit mogelijk is.
  • Organiseer een kledingruilavond en je slaat drie vliegen in één klap. Je hebt je kleding uitgezocht en opgeruimd, je hebt geruild met een ander en daardoor hangt er wat nieuws in je kledingkast en je hebt samen met vriendinnen, collega’s, familie en buren een gezellige avond.

Tip tegen stress categorie 5 mijn lichaam 

  • Ontspan het lichaam na een drukke stressvolle week met een heerlijk uitgebreide badderbeurt in je eigen badkamer.
  • Onderneem een nieuwe uitdaging, ga bijvoorbeeld leren zeilen, spring regelmatig met je zusje of buurmeisje op de trampoline, boek een sportieve vakantiereis of ga wadlopen al deze nieuwe uitdagingen die gepaard gaan met beweging en inspanning zullen stress verdrijven en nieuwe energie geven.
  • Breien is weer terug van weggeweest laat breiboeken en breiwebsites je op weg helpen. Breien is ontspannend en functioneel in deze tijd waar duurzaam, zelfgemaakt en orgineel steeds meer kernwoorden worden.
  • Positiviteit verminderd stress en bevorderd de gezondheidstoestand. Sta eens meer bewust stil bij leuke, blije herinneringen. Als men dit doet op stressvolle ogenblikken kunnen de stresshormonen met ongeveer een vierde dalen.

Bron : http://voedingssupplementenbestellen.nl/stress/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: