Koningslied: het oude Koningslied en het nieuwe Koningslied en Wilhelmus

Met dat de datum van 30 april naderd is er veel verwarring over het “Koningslied”, in dit artikel het oude “Koningslied”, en het nieuwe “Koningslied”. Voor wie het oude “Koningslied’niet wil zingen, Zing gewoon het Wilhelmus of het nieuwe “Koningslied”.

alexander

Koningslied: het oude Koningslied en het nieuwe Koningslied en Wilhelmus

Als eerste hier het oude “Koningslied” direct aansluitend het nieuwe “Koningslied” !

Het Oude Koningslied

Daar sta je dan

Je zag dit moment al zo vaak in je dromen

En daar is t dan

De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier

Ben je er klaar voor?

Kun je dat ooit echt zijn?

 

Daar sta je dan

Ieder mens heeft een taak in dit leven

Alles gedaan om je voor te bereiden

Daar is het dan

Je belooft dat je alles zult geven

Iedere stap die je zette die leidde naar hier

En kijk om je heen

Wij lopen met je mee

 

Door de regen en de wind

Zal ik naast je blijven staan

Ik bescherm je tegen alles wat komt

Ik zal waken als jij slaapt

Ik behoed je voor de storm

Hou je veilig zo lang als ik leef

 

Een strijd, twee levens

We staan voor elkaar, niet te breken

Een vlag, twee leeuwen

Met elkaar in de zon en de regen

Zij aan zij, borst vooruit

Trots als een pauw, dit is ons geluid

En hoe klein we ook zijn

Onze daden zijn groot

Gaan niet onderuit

 

Voor jou, mijn kind

Voor m’n pa, voor m’n ma

Loop voor jou door de wind en regen

En zal achter je blijven staan

Ik draag een vaandel met jouw naam

Geloof in jou zolang we bestaan

Ik bouw een dijk met m’n blote handen

En hou het water bij jou vandaan

 

Laat me weten wat je droomt

Waar je hart zo naar verlangt

Ik zal niet rusten tot het waar geworden is

En als je ooit je weg verliest

Ben ik je baken in de nacht

Ik wijs je de haven in de duisternis

 

Ik zal strijden als een leeuw

Tot het jou aan niets ontbreekt

Hou je veilig zo lang als ik leef

Het nieuwe Koningslied wat ik net ontvangen heb

Wij danken U, o God,

voor wat U hebt gegeven:

een volk dat groeide tot

ons nationale leven.

U gaf door strijd en kruis

een sterke liefdesband

met ons Oranjehuis,

een zegen voor ons land.

Als koning krijgen wij

nu Willem-Alexander,

met Máxima terzij’;

God gaf ze aan elkander.

God zeeg’ne hun gezin

en koninklijk geslacht,

dat in verleden tijd

ons zegen heeft gebracht.

God geve Nederland

in hem een goede koning.

De godsvrucht zij zijn stand,

de wijsheid zijn bekroning.

Dan daalt Gods zegen neer

op wie hier liefde vindt

en krijgt God alle eer

van wie Zijn werk bemint.

(Melodie: Dankt, dankt nu allen God)

Het Nederlandse Volkslied het Wilhelmus

Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,
den Vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
prinse van Oranje
ben ik, vrij onverveerd,
Koning van Hispanje
heb ik altijd geëerd.

Mijn schild ende betrouwen
zijt Gij, o God mijn Heer,
op U zo wil ik bouwen,
Verlaat mij nimmermeer.
Dat ik doch vroom mag blijven,
Uw dienaar t’aller stond,
de tirannie verdrijven
die mij mijn hart doorwondt.

Verder wens ik iedereen een goede Koninginnedag 2013 toe.

Bron : http://josadriaanse.nl/koningslied/

Geef een reactie

