Koude voeten: altijd koude voeten oorzaken en oplossing met tips

Koude voeten hinderlijk en vervelend lees over de oorzaken, mogelijke oplossingen, ervaringen, tips en mijn persoonlijke ervaringen 

koude voeten

Koude voeten: altijd koude voeten oorzaken en oplossing met tips

Vrouwen hebben vaak meer last van koude voeten dan mannen zodra de temperatuur onder de vijftien a twintig graden Celsius zakt grijpen vrouwen vaak naar wollen sokken en naar sloffen of pantoffels. Ook in bed gebruikt men regelmatig bedsokken en dat niet alleen tijdens heel koude dagen. In dit artikel behandelen we de mogelijke oorzaken van koude voeten, welke oplossingen er zijn en tips die het ongemak tegen kunnen gaan. Tevens zal mijn eigen ervaring aan de orde komen daar ik ook last heb gehad van koude voeten. Het artikel gaat er dus als volgt uitzien:

  1. Koude voeten en mogelijke oorzaken
  2. Koude voeten mogelijke oplossingen en tips
  3. Koude voeten mijn eigen ervaringen

1 Koude voeten en mogelijke oorzaken 

Koude voeten kunnen te maken hebben met de hormoonspiegel en met de vetverdeling. Vrouwen bezitten van nature meer vet wat verdeeld zit over vele plaatsen op het gehele lichaam, mannen hebben meer spiermassa wat betekend meer warmte omdat spiermassa warmte produceert. Dat het speklaagje bij vrouwen meer over het gehele lichaam voorkomt heeft als voordeel dat ze beter in staat zijn belangrijke organen van bloed te voorzien, bij extreme koude kan dit van levensbelang zijn. Het nadeel volgt automatisch op het voordeel doordat een vrouw zo goed voor de belangrijke organen zorgt krijgen de uiteinden van het lichaam wat weinig bloed en deze zijn dus ook eerder koud met als gevolg handen en voeten die koud aanvoelen.

Het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen speelt een belangrijke rol bij de menstruatiecycles en als een vrouw zwanger word en zwanger is. In een mannelijk lichaam komt het hormoon oestrogeen ook voor maar in veel lagere concentraties. Oestrogeen heeft invloed op de lichaamstemperatuur, tijdens de menstruatie hebben vrouwen over het algemeen een kerntemperatuur die 1 graad lager is dan normaal. Ook zorgen hormonen voor tijdelijke vernauwing van de bloedvaatjes in zowel handen als voeten wat het extra moeilijk maakt om deze warm te krijgen.

2 Koude voeten mogelijke oplossingen en tips 

Oplossingen voor koude voeten zijn niet zo eenvoudig wat kunnen we er aan doen:

  • Zorg er altijd voor dat de voeten lekker warm bekleed zijn bijvoorbeeld met wollen sokken.
  • Vermijd natte sokken en schoenen heeft men ze wel opgelopen verwissel deze dan zo snel mogelijk.
  • Draag in bed bedsokken. Verwijder deze wel zodra de voeten warm genoeg zijn.
  • Een lekkere voetmassage kan helpen doe dit zo nodig iedere dag.
  • Zorg voor een goede doorbloeding. Beweeg gedurende heel de dag met regelmaat en loop voor het slapengaan een eindje om.
  • Ga in bad voor het slapengaan zodat de voeten warm zijn als men in bed gaat. Ook enkel voetbaden zijn natuurlijk mogelijk, zit enige tijd met de voeten in een teil met warm water, droog de voeten daarna wel goed af.

Het is bekend dat onze lichaamstemperatuur overdag niet constant is maar een graad kan verschillen. Als de avond valt en het wordt donker dan wordt het hormoon melatonine aangemaakt dit hormoon reguleert de slaap en geeft aan dat het lichaam aan rust toe is.

De lichaamstemperatuur zakt en geeft aan dat het tijd is om te gaan slapen, bij mannen en vrouwen verloopt dit proces niet gelijk bij vrouwen gaat het veel sneller zodat een vrouwenlichaam eerder de minimumtemperatuur bereikt dan dit dit bij een mannenlichaam het geval is. Tevens zijn vrouwen gevoeliger voor temperatuurswisselingen zij merken deze al op bij een verschil van 0,2 graden terwijl dit cijfer bij mannen bij 0,4 ligt. Doordat het afkoelingsproces bij vrouwen sneller verloopt zullen deze vaker met koude voeten in bed liggen.

3 Koude voeten mijn eigen ervaringen 

Zodra ik ongesteld werd begon de ellende ik werd een echte koukleum, had ook last van bloedarmoede waarvoor ik staaltabletten slikte en regelmatig bloed moest laten prikken. Koude voeten waren in die tijd meer regel als uitzondering, toen ik echter in verwachting raakte van mijn oudste zoon veranderde dit en had ik het altijd warm, men waarschuwde mij echter dat dit na de bevalling wel zou veranderen maar gelukkig is dit maar gedeeltelijk uitgekomen. Na de bevalling van mijn oudste zoon heb ik in die mate nooit geen kou meer gehad, natuurlijk heb ik nog weleens last van koude voeten maar het is nu geen regel meer en vaak worden ze ook vlugger warm.

Terwijl ik vroeger niet alleen koude voeten had maar koud was over heel mijn lichaam. Hormoonsveranderingen kunnen zorgen dat men last krijgt van koude voeten en kunnen ook zorgen dat het probleem geheel of gedeeltelijk verdwijnt. Als men echter zelf geen aanwijsbare oorzaak kan vinden voor koude voeten of deze zijn naast koud ook verkleurd en pijnlijk ga dan even langs bij de huisarts misschien is er iets aan de hand. Er zou sprake kunnen zijn van wintertenen of van de ziekte van Reynaud.

Bron : http://websiteverhalen.nl/websiteverhalen/2013/koude-voeten-altijd-koude-voeten-oorzaken-en-oplossing-met-tips/

Geef een reactie

