Cognitieve faalangst motorische faalangst sociale faalangst

Cognitieve faalangst motorische faalangst sociale faalangst, faalangst is een verschijnsel wat we kennen in drie verschillende vormen. Faalangst heeft alles te maken met gebrek aan zelfvertrouwen en een negatief zelfbeeld. Cognitieve faalangst motorische faalangst sociale faalangst wat is faalangst, hoe kunnen we dit tegengaan lees de tips en adviezen hoe men het beste om kan gaan met faalangst. 

Cognitieve faalangst motorische faalangst sociale faalangst

Cognitieve faalangst motorische faalangst sociale faalangst: definitie faalangst 

De definitie van faalangst kunnen we als volgt onder woorden brengen: faalangst is een angst die men in zich voelt als men moet presteren of als men denkt dat anderen dit verwachten terwijl men bang is niet aan deze verwachting te kunnen voldoen.

Faalangst kennen we ook in positieve vorm en daar hebben we allemaal wel eens last van dat is een soort drang om zo goed mogelijk voor de dag te komen op het werk, tegen over collega’s, ouders of klasgenoten als we een prestatie moeten verrichten deze stress heeft een positief effect en zal de prestatie verbeteren. Wanneer de angst om te mislukken echter zo groot is dat dit de prestatie ernstig negatief beïnvloed spreken we psychologisch gezien van faalangst. We noemen deze vorm ook wel negatieve faalangst.

Kinderen in de bovenbouw van de basisschool ontwikkelen vaak al faalangst men schat dat het aantal kinderen in deze leeftijdscategorie die hier mee te maken hebben zo’n 20 procent is.

Cognitieve faalangst motorische faalangst sociale faalangst wat is cognitieve faalangst

Bij cognitieve faalangst is men bang om slechte prestaties te laten zien op het gebied van denken en leren. Slechte prestaties op dit cognitieve vlak brengen natuurlijk vaak een negatieve beoordeling of een slecht cijfer met zich mee. De angst die men voelt blokkeerd het cognitieve vermogen, kan men de angst verminderen of wegnemen dan zullen de resultaten met sprongen omhoog gaan. Mensen die last hebben van cognitieve falangst kunnen we onderverdelen in twee groepen. De eerste groep zijn actieve faalangstige mensen, in deze groep zitten harde, serieuze werkers die veel tijd besteden aan hun opdracht of schoolwerk. Men verwacht het vaak van het geheugen en is niet in staat om op een creatieve wijze met de opdracht om te gaan. Afstand nemen en relativeren is voor deze groep mensen moeilijk.

De tweede groep mensen die last hebben van cognitieve faalangst zijn passief faalangstige personen, deze mensen werken slordig en gehaast. Zij doen weinig inspanning met in hun achterhoofd de gedachte het helpt toch niet wat ik ook doe. Bij deze groep faalangstige mensen komen we nogal eens opstandig en afwezig gedrag tegen.

Cognitieve faalangst motorische faalangst sociale faalangst wat is motorische faalangst

Bij motorische faalangst heeft men een sterke angst om te falen bij lichamelijke handelingen. Door deze angst raken de motorische vaardigheden geblokkeerd en deze groep mensen zal onder andere vaak slecht presteren tijdens de gymles, bij het bedienen of demonstreren van een machine en bij schrijven.

Cognitieve faalangst motorische faalangst sociale faalangst

Faalangst wat is sociale faalangst

Sociale faalangst is de angst om op het sociale vlak te worden afgewezen of negatief

beoordeeld door vrienden, familie of klasgenoten. Kinderen zullen het vaak verwoorden als de angst om te worden uitgelachen. Deze angst belemmerd de aanwezige sociale vaardigheden waardoor men vaker te maken zal krijgen met een negatieve beoordeling of met afwijzing. Natuurlijk zijn deze drie vormen van faalangst niet altijd strikt te scheiden heeft men bijvoorbeeld grote angstgevoelens als men een spreekbeurt moet houden voor de klas dan kunnen al de drie de vormen van faalangst hier een rol bij spelen. Men is bang het verhaal te vergeten of niet duidelijk te kunnen vertellen (cognitieve faalangst) daarnaast heeft men wat meegebracht dat gedemonstreerd moet worden en is de angst aanwezig dat dit niet gaat lukken of alleen na veel gestuntel (motorische faalangst) en ten laatste is men bang wat de klasgenoten en de leerkracht van hem vinden (sociale faalangst).

Faalangst oorzaken van faalangst

Bij faalangst kunnen verschillende oorzaken een rol spelen waaronder:

  • Perfectionisme als men een perfectionistische persoonlijkheid is of men heeft ouders die erg perfectionistisch zijn krijgt men te maken met een hoog verwachtingspatroon wat faalangst kan veroorzaken. Ook een maatschappij die hoge eisen stelt bevorderd de kans op faalangst.
  • Faalangst in het gezin als er bij andere gezinsleden faalangst voorkomt dan kan dit werken als voorbeeldgedrag en is de kans om zelf faalangst te ontwikkelen groter.
  • Heeft men last van leer en/of gedragsstoornissen dan krijgt men vaak te maken met negatief commentaar en ook dan is de kans op faalangst groter.
  • Als een kind zich op school overvraagd en onveilig voelt is de kans op het ontwikkelen van faalangst groter. Het is belangrijk dat de leerkracht positief, duidelijk en helpend de kinderen structuur biedt wat rust geeft en de resultaten positief zal beïnvloeden.

Ook de opvoeding heeft invloed op het al dan niet ontwikkelen van faalangst. Het is belangrijk dat kinderen zich veilig en beschermd voelen deze basisveiligheid is nodig om een stabiele persoonlijkheid te kunnen ontwikkelen die in staat is prestaties te leveren. Positieve bevestiging zal het kind stimuleren en de prestaties verbeteren, voortdurende negativiteit daarentegen zal de kans op faalangst groter maken. Probeer ook kinderen niet voortdurend met elkaar te vergelijken dit pakt altijd voor minimaal één van hen negatief uit.

Faalangst adviezen en tips

  • Wissel inspanning en ontspanning af.
  • Straal nuchterheid uit, een slechte prestatie is jammer maar geen ramp en iedereen maakt fouten en presteert niet altijd optimaal.
  • Erken de angst en benoem deze ook.
  • Bedenk samen simpele makkelijk uitvoerbare oplossingen. Het is belangrijk dat men veel positieve ervaringen op doet die een stimulans zijn voor een volgende opdracht.
  • Straal vertrouwen uit en wees geduldig.
  • Wees duidelijk en stel de verwachtingen niet te hoog.
  • Probeer onzekerheid te voorkomen door een duidelijke, rustige structuur aan te bieden binnen het gezin waarin positiviteit en vertrouwen de hoofdtoon aangeven.
  • Bied je hulp aan bijvoorbeeld om te helpen bij het huiswerk of bij het voorbereiden van een spreekbeurt.
  • Evalueer een prestatie altijd en probeer te benoemen wat goed en wat minder goed is gegaan en hoe de prestatie verbeterd kan worden.
  • Cognitieve faalangst motorische faalangst sociale faalangst vervelend maar in veel gevallen zeer goed op te lossen of te verminderen.

Bron : http://websiteverhalen.nl/websiteverhalen/2012/cognitieve-faalangst-motorische-faalangst-sociale-faalangst/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: